هارمونی رنگ ها : مونوکروماتیک (monochromatic)

یک رنگ خالص (Hue) رو تصور کنید. شما با تغییر درست غلظت (Saturation) و روشنایی (Brightness) یک رنگ خالص، میتوانید ترکیبات رنگی متفاوتی خلق کنید.

کنار هم قرار گرفتن این ترکیبات باعث انتقال حس سادگی و آرامش خوبی به مخاطب میشود. کما که میتوانید با استفاده از این ترکیبات عمق و هماهنگی را در اثر خود تقویت کنید.

همینطور که در عکس بالا مشاهده میکنید، طراح با استفاده از مونوکروم موفق به ایجاد آثار تبلیغاتی بسیار چشمنوازی شده است. اما با این حال نکاتی در برخورد با این ترکیبات رنگی وجود دارد که اگر به آنها بی توجهی کنیم ممکن است نتوانیم به درستی این ترکیبات رنگی جذاب را به کار بگیریم. اگر به دو عکس بالا (مخصوصا اولی) رجوع کنید، احتمالاً متوجه کم بودن مرکز توجه میشوید. چشمان شما کل صفحه را برانداز می کنند و در وحله اول اگر به صورت آگاهانه تلاش نکنید احتمالاً نمیتوانید بر روی یک نقطه خاص تصویر متمرکز شوید. این موضوع در رابطه با خلق آثار هنری شاید مهم نباشد. برعکس ممکن است چشم نواز هم باشد (مانند تصویر دوم). اما اگر هدف شما مثلا ساخت یک بنر تبلیغاتی باشد این موضوع بسیار حائز اهمیت میشود و باید دقت بیشتری در استفاده از این ترکیب رنگی داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که در استفاده از مونوکروم با گستره محدودی از رنگها سروکار دارید که ممکن است دستتان را برای خلاقیت بسته نگه دارد.

از دیگر نکات قابل تاکید ضعف در انتقال مفهوم و خسته شدن چشم میباشد.

با این حال مونوکروم راه جذاب و ساده ایست برای ورود به دنیای زیبا و عمیق رنگها.


نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *